Summa sidvisningar

torsdag 1 mars 2012

Boksamlarbloggen 1 år

Idag har denna blogg eller "blogg" eller vad man ska kalla det varit i gång precis ett år. Totalt 35 inlägg om skilda göteborgska företeelser, alla med någon anknytning till vad som är eller har varit skrivet. Böcker, författare, tidskrifter, inskriptioner, gatunummer, teckningar, noter. I stor utsträckning med fokus på människorna bakom det skrivna. Det har varit roligt och är roligt att skriva, det är därför jag håller på. Egentligen skriver jag kanske mest för mig själv, det är en utmaning att försöka omsätta vad jag läst eller inhämtat på annat sätt till ett hyggligt koncentrerat inlägg, som jag kan återkomma till. Som alla pedagoger känner till bevarar man kunskap bättre om man omsätter det lästa i egen omskrivning. Jag utger mig inte för att bedriva vetenskap, men vill gärna att det ska vara möjligt för en intresserad läsare att spåra källmaterialet. Det är mer grävande än forskning (om nu inte grävande är forskning) och mer krönikor än rapporter.

Jag har inte haft som målsättning att konkurrera med Blondinbella eller Carl Bildt, men det känns trevligt att bloggen vid det här laget har haft nästan 5.000 besök, färre i början, fler sista tiden, kanske 15-20 per dag. Så uppenbarligen finns en och annan likasinnad, som i varje fall finner bloggtiteln intressant nog att besöka - och förhoppningsvis också att ta del av ett och annat inlägg. En hel del kommentarer och kompletterande synpunkter har jag fått under året, både från kända och okända. Tack för det. Och fortsätt gärna!

Alltid trevligt att kika i andras hyllor. Så här kan det se ut i några av mina
Så jag tänker väl fortsätta på ungefär samma sätt, till den verkan det hava kan. Det finns många pusselbitar, som inte är sammanfogade, många intressanta personligheter som är värda att lyftas fram och aspekter på Göteborgs historia - i allmänhet och bokhistoria i synnerhet - som inte är beaktade i skrift. Förhoppningen är 10.000 besök före årets slut. Då har jag lovat bjuda några stycken på tårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar