Summa sidvisningar

tisdag 1 mars 2011

Gammal man startar blogg

Den 1 mars 2011 startar jag alltså en blogg med den anspråkslösa eller möjligen anspråksfulla rubriken Boksamlaren i Göteborg. Och samlat böcker har jag verkligen gjort, i åtminstone 60 år. Fast de äldsta böcker jag har kvar är daterade 1943.

En löpande förteckning över köpta och på annat sätt införskaffade skrifter har jag sedan 1959-10-24  (varför jag startade just då minns jag inte längre). Till en början på lösa, linjerade och maskinskrivna blad i A5-format i en blå pärm, från 1975 i svarta linjerade anteckningsböcker, från 1990 i ett dataprogram (Filemaker), som uppdaterats några gånger. Om jag i genomsnitt registrerat 200 böcker per år ger det en totalsiffra på drygt 10.000, men det är nog för lågt räknat. Samtidigt har jag nog under åren gjort mig av med kanske 10-15 %. Kvar blir många ändå.

Intressena har varit många under årens lopp och tyngdpunkten har skiftat en hel del. För närvarande är huvudinriktningen göteborgiana = litteratur om göteborg. Men jag tror mig kunna säga att jag läser brett också andra områden, idag dock mer fack- än skönlitteratur. En tid samlade jag mycket av och om August Strindberg, men gav upp när jag insåg hur oframkomligt området var. Medicin, botanik, gotlandica, konst och konsthantverk, humor (pekoral, parodier, akademiska smädeskrifter mm), på senare år etnologi och historia.

Tanken med bloggen är inte bara att "vika ut sig" utan att förhoppningsvis komma i kontakt med likasinnade, utbyta kunskaper och erfarenheter. Går man in i bokhandeln i dessa readagar inser man att den som har bokliga intressen utanför deckare, kokböcker, självhjälp och kändisbiografier ingår i en krympande minoritet. I en bokhandel som mer tenderar att sälja paraplyer och pelargonior än just böcker. Det är trösterikt att antikvariatsbokhandeln tycks klara sig ganska väl, både virtuellt och IRL, så kanske vi ändå inte är ett utdöende släkte, vi bokälskare och boksamlare.

1 kommentar:

  1. Mycket intressant, skall bli spännande att följa fortsättningen

    SvaraRadera